Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Groep 1/2




 

Welkom op de groepspagina van groep 1-2.

Momenteel hebben we twee kleutergroepen: 1/2a en 1/2 b met 3 leerkrachten. Daarnaast worden de groepen ondersteund door Els Schoemaker onze onderwijsassistent. Op deze pagina leest u hoe we werken en leren in onze groep en wie wij zijn.

 

Voorstellen

  

Wij zijn Els Stam en Jorien v/d Brink en geven les aan groep 1/2a. We staan al heel wat jaren voor de kleutergroep en werken  iedere dag met veel plezier met de jongste kinderen van de school.

Wij hebben het voorrecht  om de basis te mogen leggen voor de ontwikkeling van uw kind bij ons op school. Het is iedere dag weer een uitdaging om de kinderen uit  verschillende gezinnen, met  verschillende eigenschappen en capaciteiten samen al spelend met en van elkaar te laten leren.

Ik ben Michelle Heerkens, ik ben 23 jaar oud en sinds juli afgestudeerd aan de PABO in Ede. Ik kom oorspronkelijk uit Gouda maar woon nu sinds twee en een halfjaar in Ede. Vanaf de herfstvakantie sta ik als fulltime juf in groep 1/2b. De kleuters vind ik een leuke doelgroep en ik beleef hier veel plezier aan. Dit komt omdat de kinderen op deze leeftijd zo eerlijk, speels en enthousiast zijn. Het leren doormiddel van spelen en het werken in thema’s maakt elke dag weer anders. De kinderen hebben allemaal voorkeuren en ideeën en deze pas ik graag toe in mijn onderwijs. Ik probeer dus samen met de kinderen te werken.  

Op de volgende dagen werken wij:

Werkdagen Jorien: maandag, dinsdag en om de week op woensdag.
Werkdagen Els : om de week de woensdag, donderdag en vrijdag. 

Werkdagen Michelle: alle dagen van de werkweek.


Hoe werken en leren wij in de kleuterbouw?

Wij werken ontwikkelingsgericht en dat betekent dat we werken vanuit leerdoelen*.

Iedere maand staan er leerdoelen centraal. Rondom deze doelen bedenken we een thema** en allerlei activiteiten om de kinderen betekenisvol te laten leren. De kinderen hebben het idee dat ze alleen aan het spelen zijn maar achter  bijna iedere activiteit zit een doel. Door samen te werken en te leren vormen de kinderen zichzelf maar ook  elkaar. Zo zijn ze onderdeel van hun eigen leerproces.

 

De doelen kunnen op verschillende manieren aan bod komen bv. ervaringen opdoen a.h.v. rollenspel in de themahoek  of m.b.v.  spellen en opdrachten die we bedenken rondom de ontwikkelingsgebieden: taal, rekenen, motoriek en de sociaal emotionele ontwikkeling.

De doelen worden per maand geëvalueerd zodat we de ontwikkeling van ieder kind goed kunnen volgen.

 

*Leerdoelen:

 De doelen van taal, rekenen komen uit het planning- en registratiesysteem: “Inzichtelijk digitaal”. Per maand staan er steeds nieuwe leerdoelen centraal.

 

 

**Thema’s:
De thema’s komen uit de methode: Kleuterplein.                              
       


Dit jaar komen de volgende thema’s aan bod:

  1  weer naar school

  2  kinderboekenweek

  3  winkel (herfst)                    

  4  december  (sint/kerst)

  5  bouwen                     

  6  gezondheid
  7  lente

  8  communicatie                  

  9  vervoer
10  vakantie

 

 

Themabrief

Bij de start van een nieuw thema ontvangt u via de mail een themabrief. U vindt daarin de uitnodiging voor de themaochtend, het themalied, een woordenlijst met de themawoorden en een suggestie voor een thuisopdracht.  

 

 

Themaochtend:

Bent u benieuwd wat er in een thema allemaal aan bod komt? Kom dan gerust langs op de themaochtend. Op dinsdag of vrijdag voor de start van een nieuw thema staat de koffie/thee voor u klaar en zullen wij in een klein half uur vertellen welke leerdoelen  aan bod komen

en waar we ons rondom het thema mee bezig gaan houden.

 

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Het zitten in een klas is samen leren “leven” in een groep. Voor een goede groepsvorming en het leren omgaan met elkaar op een positieve manier, gebruiken wij de  methode: De Vreedzame School

Eén van de uitgangspunten van deze methode is dat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor elkaar, voor de sfeer in de klas en  in de school.

  Thema’s die aan de orde komen zijn:

 We horen bij elkaar (over groepsvorming)

 We lossen conflicten zelf op (over conflictoplossing)

 We hebben oor voor elkaar (over communicatie)

We dragen allemaal een steentje bij (over actief meedoen)

 We zijn allemaal anders (over verschillen en overeenkomsten)

 

 

Veel plezier bij ONS op school!

Els, Jorien en Michelle

Nieuws




Foto's


Zoeken Tags 


Contact gegevens

Oranje Nassau   CNS-basisschool
Hoofdgebouw                        
Anton Mauvestraat 10-A        
6717 JA Ede                           
T: 0318 - 645 664  

Poortgebouw    
Akulaan 10a    
6716XN Ede   
T: 06-28364618
E: administratie@oranjenassau.cnsede.nl
I : www.oranjenassau.cnsede.nl

 

De school maakt deel uit van de Stichting Christelijk Nationaal Schoolonderwijs Ede e.o.
Website ontwerp Steenstra Media / webrealisatie Web2work